BIASISWA KPJUC

Sebagai sebahagian daripada komitmen kami yang berterusan dan berterusan dalam mempersiapkan profesional penjagaan kesihatan masa depan, kami kini menawarkan pelbagai bantuan kewangan kepada pelajar yang layak dalam bentuk pengecualian tuisyen. Bantuan kewangan ini bertujuan membantu individu-individu muda yang berpotensi dan / atau mencabar dari segi kewangan untuk belajar di KPJUC di Nilai dan kolej-kolej kami di Johor dan Pulau Pinang. Setiap calon yang berjaya boleh menerima bantuan kewangan jenis sehingga RM48,000 bergantung pada pencapaian akademik dan peribadi sebelum ini serta gaji bulanan atau elaun berdasarkan latar belakang kewangan. Jumlah peruntukan untuk biasiswa KPJUC untuk 2020 adalah RM10 juta. Biasiswa KPJUC dibahagikan kepada 3 kategori, iaitu: (1) BIASISWA (berdasarkan merit akedemik), (2) DERMASISWA (berdasarkan keperluan kewangan), dan (3) SETIASISWA (bentuk manfaat Alumni).

*Seorang calon hanya berhak mendapat satu beasiswa dan dalam hal seorang calon memenuhi syarat untuk lebih dari satu jenis beasiswa, dia boleh ditawarkan yang memberi manfaat kepadanya.

MOHON SEKARANG

Biasiswa adalah kompetitif dan boleh digunakan oleh calon-calon berikut:

  • Telah ditawarkan dan telah menerima pengajian Yayasan Full Time, Diploma atau Ijazah Sarjana Muda
  • Di KPJUC Nilai, KPJIC Johor atau KPJIC Pulau Pinang
  • Mulai 2020 Mac, Julai atau September pengambilan.

Biasiswa ini meliputi pengecualian tuisyen untuk sepanjang tempoh program pada prorat, semester semester dan tertakluk kepada penerima yang memenuhi syarat-syarat berikut:

  • Mengekalkan status sebagai pelajar yang berdaftar aktif
  • Mengekalkan PNGK tidak lebih rendah 3.00
  • Memenuhi semua keperluan spesifik yang berkaitan dengan penglibatan dan peranan dalam kegiatan siswa yang ditugaskan untuk pemegang biasiswa
  • Melunaskan semua bil tertunggak, jika ada
  • Tidak tertakluk kepada sebarang siasatan atau tindakan disiplin

Calon-calon yang berminat perlu memohon program akademik pilihan mereka dan pasukan akademik kami akan menyenaraikan mana-mana biasiswa yang ditawarkan kepada mereka. Tiada borang untuk mengisi permohonan biasiswa. Penerima yang berjaya akan menerima Tawaran untuk Biasiswa mereka bersama-sama dengan Surat Tawaran untuk kemasukan ke program akademik yang mereka gunakan. Sekiranya calon belum menerima Tawaran Biasiswa dalam Pakej Kemasukan, mereka boleh menghubungi kami untuk dipertimbangkan semula

HUBUNGI KAMI
Untuk pertanyaan mengenai tajaan ini sila hubungi kami di:
Hotline: 1 300 88 5758
General line: 06 7942692 / 2631
Ext En Ibrahim : 06 7984468
Fax  : 06 7942692
Email  : [email protected] / [email protected]

BIASISWA BERDASARKAN MERIT AKADEMIK

BIASISWA adalah bentuk biasiswa kami berdasarkan merit akademik. Biasiswa ini digunakan untuk semua rakyat Malaysia yang telah diterima untuk mengikuti program Diploma Penuh atau Sarjana Muda di KPJUC Nilai dan KPJIC di Johor dan Pulau Pinang bermula pada bulan Mac, Julai atau September 2020. Calon yang berjaya boleh menerima bantuan kewangan dalam bentuk Pengecualian Tuisyen sebanyak 40% dari Tuisyen dan Yuran (mis. Yang bersamaan dengan RM48,000 untuk Sarjana Muda Farmasi atau RM32,000 untuk Sarjana Muda Fisioterapi).

DERMASISWA KPJUC 2020

KLIK DISINI UNTUK INFO LANJUT

Tawaran ini terbuka kepada semua warga Malaysia yang layak menyambung pengajian di KPJUC, tersenarai dalam kumpulan B40 dan berdaftar sebagai penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) yang dikelolakan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri, serta diluluskan sebagai penerima pinjaman PTPTN pada kadar warga B40. Lazimnya kesemua pelajar-pelajar dalam kalangan ini layak menerima pinjaman PTPTN untuk membiayai yuran pengajian mereka namun jumlah pinjaman ini tidak sepenuhnya dan masih terdapat jumlah baki yang perlu dibayar oleh pelajar. Melalui skim Dermasiswa yang ditawarkan ini KPJUC akan menampung sebarang kekurangan yuran pengajian dan kemudahan asrama dalam kampus serta luar kampus (semasa menjalani latihan amali di Hospital Pakar KPJ) bagi membolehkan pelajar menuntut di KPJUC tanpa mengeluarkan sebarang bayaran untuk yuran pengajian di sepanjang tempoh pembelajaran masing-masing. Pelajar juga akan dibayar Elaun Sara Hidup sebanyak RM300sebulan di sepanjang tempoh pengajian masing-masing.

Syarat -syarat Dermasiswa 2020:

  • Pengambilan 2020: Mac, Julai dan September
  • Hanya warga B40 yang berdaftar sebagai penerima Bantuan Sara Hidup (BSH)

Skim bantuan kewangan ini melibatkan pengajian Diploma dan Ijazah Sarjanamuda dalam program yang ditawarkan:

HUBUNGI KAMI

Untuk segala pertanyaan lanjut mengenai tajaan ini boleh hubungi kami di :
Hotline: 1 300 88 5758
General line: 06 7942692 / 2631
Ext En Ibrahim : 06 7984468
Fax  : 06 7942692
Email  : [email protected] / [email protected]

Pelepasan tuisyen 10% ditawarkan kepada graduan Diploma KPJUC dan KPJIC untuk mengkaji sebarang program Sarjana Muda yang ditawarkan di KPJUC. Penepian ini ditawarkan selepas memohon apa-apa potongan yuran pengecualian di mana berkenaan.

Tempoh: Untuk keseluruhan program tertakluk kepada semakan setiap semester.

Nilai: Nilai biasiswa adalah selepas potongan yuran pengecualian, di mana berkenaan dan membawa maksimum RM12,000

Biasiswa ini tidak termasuk elaun bulanan atau wang saku

BANTUAN KEWANGAN YANG LAIN

BIASISWA HOSPITAL KPJ

Biasiswa dari hospital- hospital KPJ yang ditawarkan kepada pelajar cemerlang (diploma / ijazah) yang melakukan aktiviti akademik dan kokurikulum. Biasiswa dianugerahkan semasa tahun ke 2 dan tahun 3 di mana ia meliputi yuran pengajian dan elaun bulanan. Pelajar yang berkelayakan akan dijemput untuk mengemukakan resume / keputusan peperiksaan mereka melalui Unit Bantuan Kewangan. Sesi wawancara akan dijalankan dua kali (2) setahun di kampus. Apabila tamat pengajian, pelajar akan bekerja di hospital masing-masing.

PEMBIAYAAN PENDIDIKAN i-BANK RAKYAT

Bank Rakyat menawarkan Pembiayaan Pendidikan-i untuk mereka yang merancang untuk melanjutkan pelajaran mereka untuk program sarjana muda atau pascasiswazah yang ditawarkan oleh KPJUC.

KRITERIA KELAYAKAN UNTUK PEMOHON

Pemohon yang memohon Kemudahan Pembiayaan dikehendaki memenuhi kriteria berikut: –

  • Warganegara Malaysia
  • Umur minimum 18 tahun dan maksimum 60 tahun pada akhir tempoh pembiayaan
  • Pendapatan bulanan minimum RM2,000
  • Pemohon daripada pelajar itu sendiri atau ahli keluarga terdekat dengan penghasilan pendapatan tetap

CIRI-CIRI FASILITI PEMBIAYAAN-PENDIDIKAN i

  • Pembiayaan sehingga RM250,000
  • Tempoh sehingga 20 tahun (termasuk tempoh tangguh)
  • Tempoh Ganjaran berdasarkan tempoh pengajian ATAU maksimum empat (4) tahun; mana yang lebih awal
  • Perlindungan takaful adalah pilihan
  • Rate – for the latest rate please refer www.bankrakyat.com.my or nearest Bank Rakyat Branch
  • Pengeluaran pembiayaan semester dan pembayaran terus kepada KPJUC

Sebarang pertanyaan, boleh hubungi pegawai kami En Ibrahim di 06-7984468/ email : [email protected], lawat cawangan Bank Rakyat yang terdekat atau hubungi Contact Centre Bank Rakyat at 1-300-80-5454.

Lawati www.bankrakyat.com.my untuk info lebih lanjut

JABATAN PERKHIDMATAN AWAM (JPA) SPONSORSHIP

Program Tajaan 9A + (P9A +) 2019 adalah penajaan pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018 yang telah mencapai keputusan A + sekurang-kurangnya sembilan (9) subjek tanpa mengira gred mata pelajaran yang masih ada (jika ada) kajian ke universiti di negara ini. Calon-calon akan ditawarkan tajaan menerusi Pinjaman Boleh Dibaharui (UN) untuk mengkaji tahap persediaan sehingga Ijazah Pertama tertakluk kepada syarat yang ditetapkan dan pengiktirafan lapangan.

Penajaan ini hanya boleh digunakan untuk Sarjana Muda Farmasi sahaja

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Yayasan Sabah

Keperluan untuk Permohonan Yayasan Sabah

  • Warganegara Malaysia dari Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan
  • Berumur 17 tahun dan ke atas
  • Salah satu daripada ibu bapa pemohon asalnya Sabah atau Wilayah Persekutuan Labuan
  • Diploma dan Ijazah Sarjana Muda dalam Institusi Pengajian Tinggi Tempatan yang diiktiraf oleh Kerajaan Negeri Sabah

Pemohon Diploma

Lulus Sijil Pelajaran (SPM) dengan memperoleh sekurang-kurangnya gred C dalam lima (5) mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu dan mata pelajaran yang berkaitan dengan bidang pengajian yang akan diikuti. Lulus dengan kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris untuk universiti menggunakan Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Pengantar

Pemohon Ijazah

Lulus Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dengan memperoleh sekurang-kurangnya Gred B dalam empat (4) mata pelajaran yang berkaitan dengan kursus yang akan diikuti. Kelayakan ini perlu diperoleh dengan hanya mempunyai satu peperiksaan atau kelayakan yang setaraf

Lulus Matrikulasi dengan sekurang-kurangnya CGPA 3.00 atau Lulus Foundation dengan sekurang-kurangnya CGPA 3.5. Perubatan, Pergigian dan Farmasi Kursus Perubatan, Pergigian dan Farmasi perlu mempunyai sekurang-kurangnya PNGK 3.5 di peringkat STPM / Diploma / Matrikulasi.

Cara Memohon

  • Permohonan dibuat dalam talian dengan melawati laman webhere . Pemohon mesti mempunyai emel peribadi untuk permohonan ini.
  • Nombor PIN untuk permohonan dalam talian boleh diperolehi di pejabat Yayasan Sabah seperti di bawah:

West Coast South Zone
Level 11, Menara Tun Mustapha, Kota Kinabalu
+(60) 88 326483

West Coast Nort Zone
Level 1, Lot 27 & 28, Langkon Commercial Centre, Kota Marudu
+(60) 88 662137

East Coast South Zone
Level 3, Bumi Pintar Building, P.O. Box 820, 91008 Tawau
+(60) 89 765509/ +(60) 89 759805

East Coast North Zone
Lot 10, Blok J, Bandar Ramai-Ramai, Sandakan
+(60) 89 210580

Interior South Zone
Block C, Lot 19, Beaufort Jaya Building, Beaufort
+(60) 87 221654

Interior North Zone
Tingkat 1, Pusat Kraftangan Sabah, KM5, Jalan Apin-Apin, Keningau, Sabah
+(60) 87 312106


Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email :[email protected] / [email protected]

PENGENALAN

Setiap pelajar berbeza, dan begitu juga setiap impian Oleh itu setiap pelajar layak mendapat peluang pendidikan. Kami bekerjasama rapat dengan penyokong komuniti dan penderma yang murah hati untuk menyediakan pembiayaan pendidikan yang tepat untuk pelajar KPJ Healthcare University College(KPJUC) yang layak dan kolej-kolej yang berkaitan. Berdasarkan ini, Tabung Pendidikan KPJ telah dibentuk di bawah Yayasan Johor Corporation sejak 2016 untuk membantu pelajar terpilih dalam merealisasikan impian pendidikan mereka.

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Syarat Permohonan

  • Ibu bapa / Penjaga (satu) mestilah pengundi berdaftar di Pulau Pinang.
  • Pendapatan isi rumah (gaji pokok termasuk elaun tetap) tidak melebihi RM8,000.00.
  • Hanya pelajar yang ditawarkan Program Sepenuh Masa yang layak untuk memohon.
  • Pelajar yang ditawarkan Program Luar Kampus, Program Pendidikan Jarak Jauh, Program Kejururawatan dan Asas / Matrikulasi tidak layak memohon.
  • Pelajar untuk tawaran Politeknik Perdana juga tidak layak memohon
  • Dokumen sokongan mesti diperakui oleh Pegawai Daerah / Guru Besar Sekolah Bantuan Penuh / Pensyarah / Profesor / Pendaftar Universiti / Peguam Negara / Ahli Parlimen / Ahli Dewan Undangan Negeri / Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan / Pegawai Kerajaan Pengurusan dan Kumpulan Profesional / Ketua Negara sahaja.
  • Bantuan hanya melibatkan kemasukan ke IPTA (seperti yang diluluskan oleh MQA) dan IPTS (diluluskan oleh MMK) untuk mengikuti kursus Diploma atau Sarjana Muda sahaja.
  • Bantuan ini hanya disediakan sekali seumur hidup sama ada permohonan itu hanya untuk Diploma atau Ijazah Sarjana Muda. Sekiranya pelajar telah diluluskan untuk Ijazah Diploma, pelajar tidak lagi layak memohon pengajian lepasan ijazah.
  • Pemohon boleh menjadi pelajar / ibu bapa / penjaga.
  • Keputusan untuk memberi bantuan adalah muktamad dan sebarang rayuan tidak akan dipertimbangkan.
  • Kegagalan mengemukakan dokumen sokongan sebelum tarikh tutup penyerahan borang akan ditolak dan sebarang rayuan tidak akan dipertimbangkan.

Permohonan boleh dilakukan di sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Syarat Permohonan


Bantuan kewangan ini ditawarkan kepada pelajar “Asli Negeri Melaka” yang mengikuti pengajian di Institut Pengajian Tinggi (IPT) dengan kelayakan berikut:

  • Pemohon dilahirkan di Melaka dan
  • Ibu bapa pemohon dilahirkan di Melaka dan
  • Menginap di Melaka dan
  • Pengundi di Melaka
  • Telah diterima ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT).
  • Permohonan boleh dibuat untuk kemasukan kali pertama untuk setiap peringkat pengajian sahaja.
  • Permohonan hendaklah dibuat dalam tempoh enam bulan dari tarikh pendaftaran di IPT.
  • Pemohon layak untuk dipertimbangkan jika ibu bapa mereka adalah penjawat awam atau anggota pasukan seragam yang berkhidmat dan telah bermastautin selama lebih daripada 10 tahun di negeri Melaka dan disahkan oleh majikan mereka.
  • Pemohon yang ibu bapa bukan warganegara Malaysia tidak patut dipertimbangkan.

Tahap Pengajian & Amaun

Diploma – RM 300.00
Ijazah/Sarjana/PhD – RM 400.00

Cara Memohon

Borang boleh didapati di pejabat TAPEM semasa waktu pejabat. Sila bawa surat tawaran IPT untuk rujukan.

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Syarat Permohonan

  1. Untuk kemasukan sepenuh masa dan sepenuh masa untuk pelajar SEMESTER yang pertama sahaja di peringkat IPT yang disenaraikan di Sijil, Diploma, Sarjana Muda, Ijazah Sarjana (MASTER) dan Doktor Falsafah (PhD).
  2. Permohonan Ijazah Sarjana (Master) dan Doktor Falsafah (PhD) terbuka kepada pelajar sepenuh masa atau separuh masa, dan sama ada bekerja atau menganggur.
  3. Dilahirkan di Perak seperti berikut: –
  • Pemohon dan ibu bapa yang lahir di Perak; atau
  • Pemohon dan ibu bapa dilahirkan di luar Perak tetapi telah bermastautin di Perak selama lebih dari 10 tahun; atau
  • Pemohon dan ibu bapa yang lahir di Perak tetapi terletak di luar Perak dan telah tinggal di Perak selama lebih dari 10 tahun.
  • Keluarga isi rumah (Ibu dan Bapa) mendapat kurang daripada RM5,000 sebulan (gaji asas).

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

OBJEKTIF:

  • Ia mengurangkan beban pelajar yang datang dari keluarga yang kurang bernasib baik untuk membolehkan pelajar memberi tumpuan kepada pelajaran mereka tanpa terganggu oleh masalah kewangan.
  • Menunjukkan kebimbangan Kerajaan Negeri Perak kepada kebajikan Pelajar Perak dan membantu meringankan beban keluarga.

Bantuan ini dibahagikan kepada dua jenis bantuan yang akan diberikan kepada pelajar Perak:

Bantuan Sara Diri :

  1. Dana tambahan untuk memenuhi perbelanjaan harian pelajar semasa belajar di IPT.
  2. Bantuan kepada pelajar yang terpaksa membuat penambahbaikan tambahan atas alasan selain daripada kegagalan subjek.

Bantuan Kecemasan :

  1. Bantuan khas apabila pelajar berada dalam bencana atau bencana untuk meringankan beban.
  2. Contoh bencana:
  • Kemalangan
  • Kebakaran
  • Kematian ibu / ayah / penjaga
  • Kecurian
  • Bencana alam ( Banjir / Ribut / Tanah runtuh )
  • Penyakit kronik

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Senarai di bawah adalah tawaran biasiswa oleh Yayasan Sarawak:

  • Biasiswa yayasan Sarawak Tun Taib
  • Yayasan Biasiswa Sarawak Tunku Abdul Rahman (YBSTART)
  • Biasiswa Program Perubatan
  • Biasiswa Tempatan Yayasan Sarawak
  • Hadiah Galakan ke IPT

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Membantu meringankan beban kewangan pelajar Muslim yang kurang bernasib baik yang ditawarkan masuk ke Institusi Pengajian Tinggi dan luar negeri. Skop IPT tempatan adalah untuk tujuan mendaftar dalam Semester 1 Tahun hanya di peringkat Diploma atau Ijazah Pertama, dan Sarjana untuk membolehkan mereka mendaftar. Sementara itu, skop IPT di luar negara terhad kepada peringkat Pertama dan Ijazah sahaja dan seterusnya kepada sokongan pemohon.

Syarat Permohonan

  • Pelajar Islam Sarawak atau mereka yang tinggal di Sarawak sahaja.
  • Mendapatkan Surat Tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke IPT tempatan (Diploma, Ijazah Pertama dan Sarjana) atau IPT luar negeri (Ijazah Kerajaan dan Sarjana) yang diiktiraf oleh kerajaan.
  • Keutamaan adalah untuk pelajar yang belum mendaftar di IPT. Aplikasi hanya dibuka selama 40 hari (Termasuk hari Sabtu, Ahad & cuti umum) dari tarikh pendaftaran bagi mana-mana pelajar yang mendaftar di IPT.
  • Pembelajaran sepenuh masa.
  • Borang permohonan yang dikembalikan untuk diproses melebihi 3 bulan (termasuk hari Sabtu, Ahad dan Cuti Umum) dari tarikh pendaftaran Pemohon tidak akan dilayan.
  • Bantuan tidak diberikan kepada pemohon yang menerima pendapatan bulanan atau sokongan kewangan daripada majikan mereka (separuh atau lebih bayar sebulan).

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Lembaga Zakat Selangor menawarkan bantuan kewangan dan biasiswa kepada pelajar seperti berikut:

  • Bantuan Kewangan Bulanan
  • Bantuan Keperluan Pendidikan
  • Biasiswa Pelajaran

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Dana Biasiswa Pendidikan (SDEP) telah diwujudkan untuk menyediakan bantuan kewangan sekali sahaja untuk meringankan beban pelajar dengan masalah kewangan ketika mengikuti institusi pengajian tinggi. Pelaksanaan SDEP yang diberikan sekali dalam tahun kajian adalah satu langkah untuk mempertahankan nasib keluarga berpendapatan rendah supaya mereka dapat meneruskan pengajian mereka tanpa kesulitan menyediakan hasil akademik dan kelulusan cemerlang.

Syarat Permohonan

  1. Warganegara Malaysia.
  2. Pendapatan keluarga tidak melebihi RM 3,000.00 sebulan.
  3. Menerima tawaran atau mendaftar atau sedang belajar di institusi yang diiktiraf.

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

MAJLIS AGAMA ISLAM DAN ADAT MELAYU PERAK

Bantuan kewangan ini bertujuan untuk memudahkan pelajar Islam yang tinggal di Negeri Perak untuk mendapatkan bantuan zakat untuk masuk ke institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia. Bantuan yang akan diberikan hanya di peringkat pendidikan seperti di bawah.

  • CERTIFICATE/MATRICULATION/STPM/SAM/SPM(KV) (RM500)
  • DIPLOMA/DPMV(KV) (RM600)
  • DEGREE (RM700)

Syarat Permohonan

  • Setiap peringkat pengajian disediakan sekali sahaja.
  • Tarikh permohonan tidak melebihi 3 bulan dari tarikh pendaftaran ke IPTA / IPTS
  • Tempoh pengajian perlu dilanjutkan kepada satu tahun atau 12 bulan
  • Pemohon mestilah bermastautin di Negeri Perak.
  • Mana-mana IPTA yang menyediakan elaun bulanan tidak layak untuk memohon.
  • Permohonan ini tertakluk kepada tuisyen sepenuh masa SAHAJA.

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

Syarat Permohonan

  1. Pemohon adalah berasal dari Negeri Sembilan yang tinggal di Negeri Sembilan
  2. Pemohon mesti memohon dalam tahun pertama pengajian.
  3. Pendapatan isi rumah tidak melebihi RM4,000.00.
  4. Pemohon mesti menggunakan borang PK-PSUKNS-31 dan Pemohon MESTI mengisi semua maklumat yang diperlukan.
  5. Pemohon yang merupakan anak peneroka FELDA sahaja; pemohon dikehendaki mengisi Borang Kelayakan Bantuan Pendidikan FELDA.
  6. Borang permohonan hendaklah disahkan dengan hanya berikut:
  • YB ADUN / Ahli Parlimen atau Pegawai Penyelaras DUN; atau
  • Penghulu; atau
  • Pengerusi MPKK / KRT / Taman.

Semua Borang:

Borang Permohonan
Borang Pengesahan Pendapatan
Borang Permohonan bagi Anak FELDA

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

MAIJ menawarkan bantuan kewangan kepada mereka yang memerlukan iaitu Skim Bantuan Dermasiswa Pelajaran.

Syarat Permohonan

  1. Pemohon mesti menggunakan BORANG PERMOHONAN BANTUAN ZAKAT (ASAL) MAJLIS AGAMA ISLAM NEGERI JOHOR.
  2. Pemohon mestilah berasal dari Johor seperti yang ditakrifkan oleh beliau yang telah menetap sekurang-kurangnya tiga (3) tahun berturut-turut di Johor dan membayar zakat (fitrah dan harta) di Johor.
  3. Pemohon tidak boleh menerima apa-apa bantuan / sumbangan / pinjaman daripada mana-mana pihak lain.
  4. Hanya mereka yang berhak mendapat Undang-undang Shara ‘dan peraturan dan syarat yang ditetapkan oleh MAIJ layak memohon dan mendapatkan bantuan MAIJ.
  5. Pemohon bertanggungjawab untuk sebarang maklumat palsu dan dokumen yang disediakan.

Untuk maklumat lanjut boleh ke sini

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

MAJLIS AGAMA ISLAM & ADA ISTIADAT MELAYU KELANTAN (e-MAIK)

Syarat Permohonan

  1. Ini adalah bantuan untuk melanjutkan pengajian di IPT untuk pelajar semester pertama.
  2. Pemohon layak memohon sebelum tarikh pendaftaran atau sekurang-kurangnya 2 bulan selepas tarikh pendaftaran di institusi masing-masing
  3. Pemohon terdiri daripada kumpulan orang pribumi, miskin dan kurang bernasib baik. (asnaf fakir, miskin dan fisabilillah).
  4. Kadar maksimum pendapatan isi rumah bagi setiap kebergantungan isi rumah adalah seperti berikut:
  5. Pendapatan kasar
    Pendapatan Kasar RM 1000 – RM 1500 = 2 Liabiliti
    Pendapatan Kasar RM 1500 – RM 2000 = 4 Liabiliti
    Pendapatan Kasar RM 2000 – RM2500 = 5 Liabiliti
    Pendapatan Kasar RM 2500 – RM 3000 = 6 Liabiliti
    Pendapatan Kasar RM 3000-RM 3500 = 8 Liabiliti
  6. Tiada penajaan dan bantuan daripada agensi atau agensi yang berkaitan.
  7. Bidang pengajian yang bermanfaat dan tidak melanggar undang-undang Islam. ‘
  8. Bantuan diberikan hanya sekali dalam tempoh pengajian di IPT.
    Kadar bantuan:
  • Prasiswazah – RM 2,500.00
  • Diploma – RM 1,700.00

Pemohon boleh memohon di  sini. Untuk maklumat lanjut boleh ke sini.

Sebarang pertanyaan berhubung penajaan ini boleh menghubungi kami di:

Hotline No : 1 300 88 5758
Talian Umum : +606- 7942692 / 2631
Fax : +606- 7942692
Email : [email protected] / [email protected]

PINJAMAN AKADEMIK

PTPTN

Ini adalah jenis pinjaman yang disediakan oleh kerajaan Malaysia untuk membantu pelajar secara kewangan di institusi awam dan institusi pengajian tinggi swasta.

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) ditubuhkan di bawah Akta Dana Pendidikan Tinggi Nasional 1997 (Akta 566) dan berkuat kuasa mulai 1 Julai 1997. PTPTN beroperasi pada 1st November 1997 di Bangunan Wisma Chase Perdana, Off Jalan Semantan, Damansara Heights, Kuala Lumpur.

Fungsi PTPTN: :

  • Menguruskan pembayaran pinjaman pelajar untuk tujuan pendidikan tinggi, dan untuk mengutip penempatan pinjaman
  • Untuk mengumpul deposit, merancang dan menawarkan skim simpanan untuk tujuan menjimatkan pendidikan tinggi
  • Untuk menjalankan apa-apa fungsi lain yang diberikan kepada PTPTN di bawah mana-mana undang-undang bertulis

Kelayakan

  • Warganegara Malaysia
  • Tidak melebihi 45 tahun pada tarikh permohonan
  • Received an offer from IPTS by fulfilling the entry requirements set by the Ministry of Education Malaysia and the Malaysian Qualifications Agency (MQA)
  • The courses attended by students must be approved by the Ministry of Education Malaysia and registered with PTPTN
  • The course must obtain the Certificate of Accreditation from the Malaysian Qualifications Agency (MQA) and still be within the validity period on the date of application
  • The remaining period of study upon application must exceed one (1) year
  • Have no sponsors (ex. MARA or JPA) or scholarship(s)
  • Have opened SSPN1M account

Kriteria Lain

Pelajar yang telah menerima pinjaman PTPTN melalui kolej / universiti terdahulu tetapi telah meninggalkan atau belum menyelesaikan kursus mereka, dikehendaki menamatkan kontrak dan membuat bayaran penuh dengan PTPTN sebelum membuat permohonan baru boleh dibuat.

Permohonan Pin Nombor PTPTN

Nombor PIN boleh dibeli melalui atas talian di laman sesawang PTPTN  atau daripada Bank Simpanan Nasional (BSN) sebanyak RM5.00 (temph sah laku dalam masa 6 bulan sahaja). Sila simpan resit untuk kegunaan log masuk laman sesawang.

Akaun SSPN1M

Skim Simpanan Pendidikan Nasional 1Malaysia (SSPN1M) adalah skim simpanan yang direka khusus oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk tujuan pembiayaan pendidikan tinggi.

Mulai 1 Januari 2012, para pelajar yang memohon pinjaman pendidikan PTPTN mesti mempunyai akaun SSPN1M dengan jumlah simpanan minima sebanyak RM20.00. Akaun SSPN1M boleh dibuka secara dalam talian melalui laman web PTPTN atau di: Maybank, Bank Rakyat, Bank Islam, Agrobank atau mana-mana cawangan PTPTN untuk mendapatkan nombor akaun dengan segera.

Permohonan Atas Talian

Semua permohonan pinjaman PTPTN mestilah dibuat secara dalam talian. Pemohon mesti memohon melalui Laman Web Aplikasi Atas Talian PTPTN di http://www.ptptn.gov.my semasa tarikh pembukaan dan penutupan permohonan. Pemohon dikehendaki memiliki e-mel (yahoo.com atau gmail.com) untuk tujuan surat-menyurat. Sekiranya terdapat sebarang kesulitan dalam log masuk atau dalam menetapkan semula kata laluan, sila hubungi:

PTPTN One-Stop-Centre

Unit 1 & 2A, 2B,
Level 2, Stesen Sentral Kuala Lumpur
50470 Kuala Lumpur
PTPTN Careline Number: +603- 2193 3000
Official Website: http://www.ptptn.gov.my

Operation Hours:

8.30am to 5.00pm (Monday to Thursday)
8.30am to 12.15pm and 2.45pm to 5.00pm (Friday)

Bantuan Kewangan

  1. JomPAY

    Pelajar boleh membayar yuran dengan mudah dan selamat dengan akaun semasa atau simpanan. Masuk ke perkhidmatan perbankan internet atau mudah alih anda untuk membuat pembayaran melalui JomPAY. Ia boleh digunakan dari mana-mana bank di Malaysia.

    Garis panduan seperti berikut:

    1. Langkah 1: Log masuk dalam talian internet perbankan anda
    2. Langkah  2: Pergi ke Pembayaran / Perkhidmatan
    3. Langkah 3: Kunci Kod Pengebil (Disediakan pada logo JomPAY pada invois)
    4. Langkah 4: Masukkan Ref -1 dan Ref -2 (Disediakan pada logo JomPAY pada invois)
    5. Langkah 5: Cetak transaksi berjaya dan emelkan ke Bahagian Kewangan
  2. Bank Islam ATM

    1. Langkah 1: Masukkan kad dan sahkan ID anda
    2. Langkah 2: Pilih menu  “LAIN-LAIN”
    3. Langkah 3: Pilih ‘PEMBAYARAN BIL/YURAN IPT”
    4. Langkah 4: Pilih akaun yang ingin didebitkan
    5. Langkah 5: Masukkan – Nombor IC
    6. Langkah 6: Pilih “BIL” > PUTERI NURSING COLLEGE
    7. Langkah 7: Masukkan jumlah bil
    8. Langkah 8: Cetak resit selepas transaksi selesai
    9. Langkah 9: Tunjuk / Beri slip kepada Bahagian Kewangan
  3. Bank Islam CDM melalui Penyerahan Bil

    1. Langkah 1: Pilih menu  “Yuran IPT/Bill Presentment”
    2. Langkah 2: Taip nombor IC anda
    3. Langkah 3: Pilih “Puteri Nursing”
    4. Langkah 4: Masukkan jumlah wang
    5. Langkah 5: Sahkan amaun anda
    6. Langkah6: Transkasi selesai dan cetak resit
  4. Kemudahan MyDebit dan Kad Kredit

    MyDebit dan Kad Kredit boleh diakses di kaunter Kewangan. Tiada bayaran untuk sebarang urus niaga yang berjaya.

  5. Maybank EzyPay via Kredit Kad MBB

    Pelan ansuran tanpa faedah apabila anda membayar produk atau perkhidmatan melalui Kad Kredit Maybank, MasterCard® atau American Express®. Ahli kad mesti memilih tempoh ansuran dari minimum 6 bulan hingga maksimum 36 bulan

    1. Kadar Bunga: 0%
    2. Tempoh Pelan ansuran: Sehingga 6 bulan, 12 bulan, 18 bulan, 24 bulan and 36 bulan

PERINGATAN

  1. Kepada semua pelajar, semua pembayaran hanya boleh dibuat di Bank Islam
  2. Pembayaran kepada CIMB Bank adalah tidak dibenarkan (melalui kaunter atau CDM)
  3. Sebarang salinan slip bank haruslah diserahkan ke Bahagian Kewangan.

Yuran pengajian terdiri daripada yang berikut :

  1. Yuran pendaftaran – sekali dan tidak boleh dikembalikan.
    • Tajaan Sendiri – dalam masa 30 hari selepas terima invois.
    • PTPTN- dalam masa 30 hari selepas menerima pembayaran daripada  Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
    • Tajaan dari organisasi lain – dalam masa 30 hari selepas terima invois (tidak terpakai kepada pelajar).
    • Tajaan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) – dalam masa 30 hari selepas terima invois (tidak terpakai kepada pelajar).

Yuran pengajian dan sara hidup – yang akan dikenakan mengikut semester atau tahunan.

  1. Tindakan berikut akan diambil untuk pelajar yang gagal mematuhi terma dan syarat di atas dengan pengecualian penajaan pelajar oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM):
    Untuk dihalang daripada menduduki sebarang peperiksaan.

  2. Untuk digantung dari Kolej Universiti

  3. Semua keputusan peperiksaan akan di tahan selepas pelajar melunaskan baki yuran pengajian terdahulu.

  4. Tindakan undang-undang
  1. Bayaran balik kerana penajaan (terpakai kepada pelajar dengan pinjaman PTPTN dan mendapatkan penajaan dari hospital KPJ pada tahun ke-2 atau ke-3) – jika terdapat jumlah yang berlebihan disebabkan oleh perubahan dalam bayaran, pembayaran balik akan dibuat kepada PTPTN.

  1. Pelajar haruslah meminta kenyataan akaun dari Bahagian Kewangan
  2. Pelajar hendaklah menyediakan surat dengan menandakan tempoh penginapan dan disahkan oleh pensyarah yang bertanggungjawab / penyelaras program sebelum penyerahan kepada bahagian Kewangan.

  3. Wakil pelajar KKM untuk menyediakan penyenaraian terdiri daripada senarai nama seperti nombor  kad pengenalan nombor , nombor akaun bank (bank CIMB sahaja) dan tempat yang mereka letakkan / penempatan klinikal. Penyenaraian lengkap mesti disokong oleh penyelaras / pensyarah program yang bertanggungjawab sebelum penyerahan kepada Bahagian Kewangan.